Artikkelserie: God pasientdialog øker god etterlevelse av behandling
21 mars 2017
Artikkelserie om pasientdialogen mellom helsepersonell og RA-pasient, og hvordan dette kan bidra til å bedre pasientetterlevelse
Professor Pål Gulbrandsen ved Akershus universitetssykehus (AHUS) belyser gode vaner ved pasientmøter, som reflekterer hans omfattende forskning på temaet.
.
-
God pasientdialog sikrer god etterlevelse av behandling
– Vi opplever gjerne oss selv som pasientorienterte, men vi når ikke frem til pasientene med våre komplekse budskap, sier professor Pål Gulbrandsen. Ved å lytte mer kan leger og sykepleiere lettere forstå og møte pasientens forventninger og behov. Alle kan lære å bli bedre på pasientkommunikasjon...
-
Fire gode vaner i pasientdialog
For å nå frem til pasienten med budskapet, anbefaler professor Pål Gulbrandsen at leger og sykepleiere følger den internasjonale modellen for pasientdialog: ”Fire gode vaner for pasientdialog,” –Vi tror vi er pasientorienterte, og vi skjønner ikke at vi ikke når frem med kompleks informasjon til pasienten, sier Gulbrandsen...
-
Alle kan lære å bli bedre på pasientkommunikasjon
–De mest krevende samtalene i medisin er like vanskelige å lære seg å mestre som nevrokirurgi, mener professor Pål Gulbrandsen. Han er en landets fremste forsker innen pasientdialog og en internasjonalt anerkjent kapasitet på området med over 50 publikasjoner...
Synspunkt og vurderinger som fremkommer i artikkelen tilhører det enkelte intervjuobjekt og reflekterer nødvendigvis ikke Roche sitt syn. Intervjuobjektet har lest gjennom og godkjent artikkelen.
NO/RACTE/1612/0020